Innebandy

Våra träningar och upplägg

På Profilgymnasiet bedriver vi innebandyträning i samarbete med Hässelby SK Innebandy - HAWKS, i Hässelbyhallen. Tre dagar i veckan tränar vi 1,5 timme på morgonen, innebandy- och fysträning.

Vi vill att eleverna ska utvecklas till duktiga innebandyspelare som även presterar bra i skolan för övrigt. Dessutom vill vi att de ska utvecklas till goda samhällsmedborgare med sunda värderingar.

Träningen på morgnarna fokuserar mycket på sådant som spelaren kanske inte hunnit med eller fått tillräcklig träning på under normala träningspass med klubben, till exempel teknik och passningsspel. Vi undviker extremt fysiskt ansträngande pass, eftersom eleverna då kan bli för trötta för skolarbetet.

Skolan samarbetar med Hässelby SK Innebandy - HAWKS. Det är även där träningen bedrivs. Tränare utses av föreningen och skolan tillsammans. Vi lägger stor vikt vid att tränarna är skickliga innebandytränare, men också uppvisar goda ledaregenskaper och delar skolans värdegrund.

Vi ser att de elever som deltar i denna träning gör mycket snabbare framsteg än övriga spelare som bara tränar som vanligt i sin förening. Skolmässigt så ser våra lärare att morgonträning har en positiv inverkan på studierna. Eleverna är vakna och alerta när de kommer till skolan och har ett bättre fokus än om de inte hade specialidrott på morgonen.

För att lyckas i innebandy och skola krävs att eleverna trivs med sina kamrater och den miljö de vistas i. Vi hjälper till så att eleverna får en bra förståelse för kostens betydelse. Vi följer också upp hur det går i skolan och gör anpassningar för att stödja elevernas akademiska utbildning.

Trivseln bland innebandygymnasisterna är mycket bra.

Parallellt med den sportsliga utvecklingen så lägger vi stor vikt vid att få en grupp som tillsammans fungerar socialt och är trygg.

Som elev på Innebandygymnasiet följer du, parallellt med innebandyutbildningen, ett av de gymnasieprogram som erbjuds av Profilgymnasiet.

“Vi i Hässelby Hawks Innebandy ser att behovet av LIU (Lokal Idrotts Utbildning) i Västerort med omnejd är stort. Vi har sett att många spelare får åka långt eller till och med flytta till annan ort för att kunna få gå gymnasium med innebandyprofil. Många söker NIU utbildningar i Stockholm, utan att komma in.
Vi har samarbetat med profilskolan (åk 6–9) i flera år och när vi blev tillfrågade om ett utökat samarbete med en gymnasieutbildning med innebandyprofil såg vi vilka stora möjligheter det kunde skapa.
Som tidigare sagt, vi har sett behovet av denna typ av utbildning och känner att det passar oss perfekt. Vi har rätt resurser, med det bästa kunnandet för att utveckla spelare, redan på plats i vår organisation.
Vi tror att detta, oavsett klubbtillhörighet, är väldigt viktigt för utvecklandet av innebandyspelare och av sporten i Stockholm. Fler kan få utöva sin älskade sport som en del av sin gymnasieutbildning.”

- Jonni Persson, Sportchef Hässelby Hawks innebandy

Christian Beasley