Mentorskap övriga idrotter

Fortsätt satsa på din idrott

Denna profil riktar sig till dig tränar och tävlar aktivt vid sidan om skolan.

På Profilgymnasiet kan du som aktivt tränar och tävlar i olika idrotter få hjälp, vägledning och handledning i dina utmaningar med att kombinera din idrottssatsning och dina studier. Vårt synsätt är att det ena inte skall förta det andra utan du skall kunna lyckas både med din idrott och din gymnasiegång.

Profilgymnasiet erbjuder ett mentorskap där vi hjälper eleverna med handledning och stöttning med ditt schema för att få ihop den sammanslagna tillvaron med familj, studier och specialidrott.

Detta mentorskap innebär att elevens kontaktperson på skolan har kontakt och dialog med föräldrar, lärare samt tränare i elevens förening, där specialidrotten utförs. Allt för att hjälpa och stödja eleven i sin idrottsliga satsning.

Detta mentorskap har vi för alla elever, oavsett idrott, som väljer att gå hos oss på Profilgymnasiet i något av våra gymnasieprogram. Det gäller elever som på sin fritid är aktiv i någon idrott där vi inte har ett specifikt idrottsprogram/profil.

Exempel på vad vi erbjuder eleverna:

• Dialog mellan gymnasieskolan och elevens idrottsförening för att underlätta vardagen.

• Hjälp och handledning med frågor som rör skolan och idrotten

• Hjälp med information till lärare om träningar, läger och tävlingar som påverkar undervisningen och hur vi kan lösa upplägget i kurser med examinationer mm för att hjälpa dig som elev att hinna med både idrott och skola.

• Tillgång till ett utrymme att förvara mellanmål och träningsredskap under din skoldag.

• Dialog och kommunikation med din klubb/förening och tränare för att på bästa sätt följa upp och skapa möjligheter för din idrottssatsning inom ramen för skolgången.

• En mentor på skolan som du kan vända dig till i frågor som rör skolan och idrotten.