Ishockey

Våra träningar och upplägg

På Profilgymnasiet bedriver vi ishockeyträning i samarbete med Hässelby Kälvesta Hockey Club i Grimsta ishall. Tre dagar i veckan tränar vi 1,5 timme på morgonen, is- och fysträning.

Vi vill att eleverna ska utvecklas till duktiga ishockeyspelare som även presterar bra i skolan för övrigt. Dessutom vill vi att de ska utvecklas till goda samhällsmedborgare med sunda värderingar.

Träningen på morgnarna fokuserar mycket på sådant som spelaren kanske inte hunnit med eller fått tillräcklig träning på under normala träningspass med klubben, till exempel teknik och passningsspel. Vi undviker extremt fysiskt ansträngande pass, eftersom eleverna då kan bli för trötta för skolarbetet.

Skolan samarbetar med Hässelby Kälvesta Hockey Club. Det är även där träningen bedrivs. Tränare utses av föreningen och skolan tillsammans. Vi lägger stor vikt vid att tränarna är skickliga hockeytränare, men också uppvisar goda ledaregenskaper och delar skolans värdegrund.

Vi ser att de elever som deltar i denna träning gör mycket snabbare framsteg än övriga spelare som bara tränar som vanligt i sin förening. Ett exempel på detta är att flera av de elever som haft sin studiegång i vårt upplägg för årskurs 6-9 har blivit uttagna och deltagit i TV-pucken. Skolmässigt så ser våra lärare att morgonträning har en positiv inverkan på studierna. Eleverna är vakna och alerta när de kommer till skolan och har ett bättre fokus än om de inte hade specialidrott på morgonen.

För att lyckas i ishockey och skola krävs att eleverna trivs med sina kamrater och den miljö de vistas i. Vi hjälper till så att eleverna får en bra förståelse för kostens betydelse. Vi följer också upp hur det går i skolan och gör anpassningar för att stödja elevernas akademiska utbildning.

Trivseln bland hockeygymnasisterna är mycket bra.

Parallellt med den sportsliga utvecklingen så lägger vi stor vikt vid att få en grupp som tillsammans fungerar socialt och är trygg.

Som elev på Ishockeygymnasiet följer du, parallellt med ishockeyutbildningen, ett av de gymnasieprogram som erbjuds av Profilgymnasiet.

Initiativet stöds av Djurgården ishockey och nedan följer kommentarer från DIF gymnasieansvarig Johan Shillgard:
”Djurgården ser med positiva ögon på att Hässelby Kälvesta Hockey Club kan få möjlighet att skapa en utbildning för gymnasieverksamhet och ett lokalt hockeygymnasium. Jag som ansvarig för Djurgårdens hockeygymnasium ser bara positivt på att fler som får/kan starta upp hockey med skolan.
För vår relation mellan DIF och Hässelby Kälvesta Hockey Club är fördelarna många, bland annat att vi får en starkare hockeygrund inom Stockholm och slipper på så sätt tappa spelare och ungdomar som flyttar ut i landet.
Jag själv, som är uppväxt i Hässelby, ser bara positiva fördelar med att västerort (Hässelby Kälvesta Hockey Club) får möjlighet starta ett lokalt hockeygymnasium.
Närheten för eleverna, flickor som pojkar, ser jag en trygghet i att få växa upp på hemmaplan.
I mina klubbesök som jag gjort under åren, däribland hos Hässelby Kälvesta Hockey Club, ser jag hur starkt man står sig som förening.”

Hässelby Kälvesta Hockey Club har samarbetat med Profilskolan i snart 6 år. Detta samarbete har fram till nu varit på grundskolenivå och det är fantastiskt att vi nu kan utveckla detta ytterligare med ett lokalt idrottsgymnasium.
Flera av eleverna som genomgått det program vi har på grundskolenivån har bland annat blivit uttagna till Stockholms TV-puckslag samt att flera av dem också har tagit sig vidare till olika NIU/LIU, viket tyder på en bra utvecklingsmiljö.
Vi ser dock varje säsong att flera unga ishockeyspelare i Stockholm inte kommer in på det NIU eller LIU som de önskar, och många tvingas flytta ut från Stockholm för att kunna gå på ett ishockeygymnasium, även om det inte är ett NIU.
Vi ser också att flera spelare tyvärr slutar med sin ishockey just av anledningen att man inte kommer in på ett ishockeygymnasium eller att man nästan är tvungen att flytta hemifrån för att kunna göra det.
Vi vill nu bidra till att man kan fortsätta sin idrottsliga utveckling, parallellt med sin akademiska utbildning, utan att behöva flytta hemifrån i för tidig ålder.
Vårt upplägg med Profilgymnasiet kommer att hålla en hög nivå på utveckling till att bli seniorhockeyspelare och vi vill med detta program hjälpa alla elever/spelare att ta sig till sin egen högsta nivå.
— Magnus Larsson, Sportchef HKHC

Magnus Larsson